wtorek, 2 lutego 2016

Czarny bez i jego fenomenalne działanie.

żródło: klaudynahebda.pl
Ostatnio podczas poszukiwania idealnego suplementu diety, który wzmacnia organizm i chroni przed nawracającymi infekcjami, natknęłam się na syrop z czarnego bzu. I powiem Wam, że poza tym, że jest bardzo dobry w smaku, ma wiele drogocennych właściwości. To właśnie zainspirowało mnie do wyszukania informacji na jego temat.

To jedna z najstarszych roślin leczniczych znanych w Europie. Odgrywał bardzo ważną rolę, a w celach terapeutycznych stosowano wszystkie jego części. Za jego pomocą medycy potrafili uzyskać dwa różne efekty. Wierzono, że kora bzu skrobana od góry do dołu wywołuje wymioty, a odwrotnie – działa przeczyszczająco. Zwykli ludzie otaczali go czcią do tego stopnia, że nie używali jego drewna do palenia w piecu. Za uszkodzenie krzewu można było nawet stracić życie.

A jak naprawdę działa czarny bez ?
Współczesna nauka potwierdziła wiele znanych do tej pory leczniczych właściwości czarnego bzu.
Preparaty, zawierające w składzie czarny bez:
  • zwalczają przeziębienie;
  • napary z kwiatów działają rozgrzewająco, napotnie i pomagają odkrztuszać wydzielinę z oskrzeli;
  • najlepiej działają w połączeniu z maliną i kwiatostanem lipy; 
  • mają właściwości przeciwzapalne;
  • wodnych wyciągów z kwiatów bzu można używać do płukania jamy ustnej i gardła oraz do okładów na powieki przy zapaleniu spojówek; 
  • działają moczopędnie;
  • herbatki z kwiatów lub owoców czarnego bzu stosuje się pomocniczo w leczeniu chorób układu moczowego i podczas kuracji oczyszczających;
  • wspomagają odchudzanie;
  • owoce czarnego bzu mają działanie przeczyszczające i często wchodzą w skład mieszanek odchudzających;
  • zwalczają wolne rodniki;
  • owoce są najbogatszym źródłem silnych przeciwutleniaczy (antocyjanów) pod tym względem dorównuje im tylko aronia;
  • zawierają dużo witaminy C.


źródło: http://polskaaronia.pl
http://polki.pl

Ale surowe owoce bzu są trujące. Wystarczy poddać je działaniu wysokiej temperatury (np. ususzyć), by zniszczyć toksyny. Z suszonych owoców robi się odwary (łyżkę lub torebkę owoców zalewa się zimną wodą i gotuje pod przykryciem 5–10 minut).

Pijmy więc na zdrowie ! :)
A Wy piliście kiedyś sok z czarnego bzu ?


7 komentarzy:

  1. Jaki traf! Ja dziś zostałam poczęstowana herbatą z czarnego bzu. Nie wiedziałam, że ma takie działanie i na wyleczenie z tyle problemów powinno się ją pić :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiam nalewkę z czarnego bzu :) smakuje jak cukierki :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Również jestem wielką zwolenniczką czarnego bzu! Uwielbiam go pod każdą postacią, bo prócz tego, że wspaniale smakuje to ma również wiele fantastycznych właściwości:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Czyli suszenie jak już to w piekarniku? :P wyciąg z niego jest ponoć bardzo zdrowy :)

    OdpowiedzUsuń
  5. słyszałam o czarnym bzie i jestem również zachwycona tymi właściwościami :) aż czasem trudno wierzyć, że niektóre roślinki są dla nas tak zbawienne :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Super post. :-) Mnóstwo ciekawych i przydatnych informacji, zainspirowałaś mnie, pozdrawiam. :-)

    OdpowiedzUsuń
  7. - zawierają dużo witaminy C

    100%

    OdpowiedzUsuń